Blogg

Nytt år, nye muligheter

13.01.2014 22:55

På tide med en liten oppdatering, etter en lang juleferie hjemme i Norge. Har nå jobbet en uke i det nye året og situasjonen her er litt den samme som før jul. Toalett-utfordringen er det ikke noe nytt med, vi venter fortsatt på svar. En avgjørelse og dermed arbeidet med å få toalett på plass nærmer seg, forhåpentligvis. Juleferien ble brukt til avslapping pakking og organisering i forbindelse med flyttingen, samt et lite fokus på Montessori metoder. Montessori er brukt i nesten alle barnehagene i Irland. Derfor ønsker jeg mer innsikt i Montessori for å gjøre foreldrene fornøyde, og får å kunne beskrive hvordan de «vanlige» aktivitetene vi gjør, og fri lek, kan tilsvare det som ønskes oppnåd med Montessori. Man får gjort mye av det samme uten å bruke Montessori materiale og kun ved å leke og ta i bruk det som skogen har å tilby.

Dagene mine består fortsatt av å bruke stort sett hele morgenen i skogen, mens formiddagen\ettermiddag tilbringes i en barnehage. Jeg prøver å innføre aktiviteter som jeg er vant til fra Norge både i skogen og i barnehagen.

I skogen har vi normalt ca 20 barn. Vi deler gruppen som kommer til skogen i to. En gruppe har fri lek mens den andre gruppen gjør aktiviteter, og så bytter vi om når gruppen som gjør aktiviteter er ferdig. Barna har fått bruke sagen for første gang, vi har laget kunst av nøtter greiner blader osv. Vi tenner bål hver morgen og barna får sitte å se på bålet, varme fingrene og siste uke før jul smeltet vi marshmallows. Så langt har vi klart å strekke utfordringen med mat ute, så toast er neste steg. Vi har sendt ut spørreskjema til de ansatte i barnehagene som besøker oss i skogen for å få tilbakemelding og forslag til forbedring.

Inne i barnehagen må jeg følge rutinene som de har. Likevel prøver jeg å få litt mer utetid for barna og involvere dem så mye som mulig i aktivitetene vi gjør. En god del eventyr fortelles og historier diktes sammen med barna. Direkte oversettelsen er av og til vanskelig på direkten, som i dag når jeg skulle fortelle om Ulven og de syv geitekillingene. Jeg viste ikke om det var et eget ord for geitekilling på engelsk. Språklige utfordringer løses ved å forklare nærmere. Har fått veldig god tilbakemelding fra foreldrene, barna snakker mye om meg hjemme. Er morsomt for barna med en mann i barnehagen.

Neste tirsdag får vi enda en fast ansatt sammen med oss i skogen, hun skal være sammen med oss hver dag. Ikke minst vil hun hjelpe meg mye med papirarbeid i tillegg. Oppstarten nærmer seg, til tross for at vi ikke vet når det skjer. Men vi skal være godt forberedt når vi først starter 100%!

Elementer: 3 - 3 av 6

<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>