Hva skjer nå?

08.12.2013 13:18

Endelig har jeg begynt å komme på plass. Jeg har fått midlertidig bosted, og blitt litt kjent med Park Acadamy og mine kollegaer. Første uken min i Irland bestod av kurs, Forest School Leadership Training. Dette tok jeg sammen med kollegaene jeg skal jobbe med. Kurset besto av opplæring i hvordan man lager bål, hvordan man spikker, forskjellige knuter, leker man kan gjøre ute med barn osv. For min del var delen om sikkerhetsprosedyrer mest interessante. For hver enkelt aktivitet vi skal gjøre må det skrives Benefit Risk Assessment(BRA). Vi må dokumentere fordelene og risikoene ved bruk av f.eks. klatretrær, disser, klatrenett, bålplass, gåturer, farlig planter(som brennesle, sopper osv) og bruk av spiselige planter, så det er mye papirarbeid som må gjøres. I de påfølgende ukene har jeg brukt i underkant av to timer i skogen med barna, resten av dagen er jeg inne i vanlig barnehage for å bli bedre kjent med hvordan barnehagene drives. Lærer mye om arbeidsmetoder og rutiner, samt forventninger og krav fra både foreldre, Park Acadamy og myndighetene(Health and Safety).

Før utebarnehagen blir godkjent og offisielt kan startes opp, må det installeres eget wc med vanntilførsel og kloakk. Det første forslaget om å installere biologiske- eller forbrenningstoalett ble ikke godkjent. Dermed må det graves en ca 300m lang grøft med rør til nærmeste septiktank og vanntilførsel hentes fra vannrør i nærheten. Dette tar selvfølgelig tid i forhold til godkjenning og arbeidsinnsats, men man håper dette arbeidet kommer i gang før jul, og at avdelingen kan startes opp i månedsskiftet januar februar. Alt annet slik som gapahuker, leirplasser, lekeapparater og selve skogsområdet er blitt godkjent som en egen avdeling. Inntil "toalett-utfordringen" er ordnet brukes naturområdet som et "besøksområde" hvor forskjellige grupper med barn fra de forskjellige barnehagene i Park Acadamy(7 barnehager) kjøres ut til skogsområdet og tilbringer ca 2 timer i området. Det er inntil videre satt opp 2 stk flyttbare toaletter (slike som brukes på festivaler og andre arrangementer) til bruk for barn og voksne.

En annen utfordring er matlaging, det er strenge krav til hvordan maten lages og hvor/hvordan den tilberedes. All varm mat må f.eks. varmes til 95 grader, og serveres mellom 40-50 grader. Varmmaten må lages i egnet rom osv, og vi må lage HACCP (Hazard Analysis & Critical Control Point). Kravene som stilles i HACCP gjør det, antageligvis, umulig å lage mat(kjøtt/fisk/egg) på bål, men kald mat tror jeg kanskje vi skal få lov å lage. Vi sjekker ut muligheten for å varme opp matvarer som kan spises kalde, og dersom vi får lov til dette kan vi lage havregrynsgrøt, ostesmørbrød, pinnebrød osv. Vi leter etter løsninger og prøver å være kreative, men regelverket er utrolig strengt og alt må godkjennes fra Health and Safety inspektører. Det er mulig vi må få tilsendt varmmat fra kokken i nærmeste Park Acadamy barnehage til lunsj, og la resten av måltidene være kald mat. Det er ansatt egen kokk i alle Park Acadamy sine barnehager, fordi det forventes varm lunsj(dinner) hver dag.

For øyeblikket har jeg(Steffen) sammen med en assistent ansvaret for barnegruppen som ankommer skogen. Det forventes at vi har undervisning, i henhold til temaet de jobber med i barnehagene som kommer på besøk, så tiden blir knapp, men frem til nå er både personal, barn og foreldre meget fornøyd med tilbudet vi gir. Tilbakemeldinger fra både barn og voksne har vært veldig positiv, det er ingen tvil om at barna vokser på å få lov til å leke og lære ute. Når vi starter opp for fullt vil vi mest sannsynlig være tre voksne å ha 18-20 barn på full tid.

Nå er det kun en uke igjen med jobb før juleferien starter, og jeg reiser til Norge for tre uker velfortjent ferie.

Tema: Hva skjer nå?

Ingen kommentarer funnet.